Voor veel Nederlandse consumenten was Alibaba een onbekend merk. Maar na de grote beursgang zal dat wel veranderd zijn. Het is dan ook niet verrassend om te zien dat het modemerk Zara een samenwerking aangaat met het Alibaba netwerk.
In oktober opent Zara een virtuele winkel op de het platform van Tmall. Dit is onderdeel van het grote platform van Alibaba. Dit is een uitbreiding van de samenwerking. Zara was al met andere merken als Bershka, Massimo Dutti en Pull&Bea actief op het netwerk. Zara is al langer actief op de Chinese markt. Al sinds 2006 heeft het een aantal fysieke winkels geopend. En met een speciale Chinese website heeft het al sinds 2012 een online winkel in China.
Tmall snelst groeiend
Zara geeft aan dat de aanwezigheid van Zara op het Tmall netwerk aansluit bij het imago van het modemerk en de commerciƫle propositie. Zara ziet het als het openen van een nieuwe winkel in een winkelcentrum. En met de keuze voor Tmall kiest Zara voor het snelst groeiende onderdeel van Alibaba. In het afgelopen jaar 2013 was op dit platform de omzet met meer dan 105% gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar.
Grote concurrenten van Zara zijn al aanwezig op het Tmall platform. Met het openen van deze nieuwe online winkel gaat Zara ook online de strijd aan met de merken als Gap Inc en Forever 21 Inc.
Zara Coming Soon
Op dit moment is de online winkel al wel actief maar heeft het nog geen producten online staan. Het is Coming Soon.