Prada maakte op 7 augustus de voorlopige halfjaar cijfers bekend. De netto omzet van het modemerk is met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Deze groei is volledig toe te wijzen aan het retail kanaal. Met dit kanaal wist Prada de verliezen van de groothandel te compenseren. Prada heeft naast een toenemende verkoop ook kunnen profiteren van een wisselkoers voordeel. De totale omzet in de eerste helft van dit jaar ging met 4 procent omhoog naar 1,82 miljard euro.
Daling omzet in Azië
Prada zag de omzet in Europa toenemen. Door een aantrekkende Europese markt en een constante omzet onder de toeristen. Ook op de Japanse markt heeft Prada goede resultaten gehaald. In het laatste kwartaal realiseerde het zelfs dubbele groeicijfers.
Maar in Azië waren de resultaten veel minder. Daar is een negatieve trend zichtbaar voor de organisatie. In deze regio werden in het tweede kwartaal negatieve resultaten gehaald. Net zoals in het eerste kwartaal. Vooral in Hongkong en Macau lopen de zaken minder goed.
Verbeteren resultaten Prada verkopen
Om de winstgevendheid op peil te houden, gaat Prada minder nieuwe winkels openen. Ook wordt een nieuwe lijn tassen geïntroduceerd in een lagere prijscategorie. Op deze manier wil Prada om meer klanten te trekken en moeten de verkopen Prada weer gaan stijgen.. Daarbij loopt het modemerk wel het risico om minder interessant te worden voor de klanten in het hogere marktsegment. De exclusiviteit van het modemerk zal minder worden.
Resultaat Prada verkopen per merk
In het persbericht geeft Prada ook inzicht in de resultaten van de verschillende merken die het voert. Met het Prada merk heeft het 5% groei gerealiseerd tegen de huidige wisselkoersen. Bij het merk Miu Miu zag de organisatie de omzet toenemen met 19% bij de huidige wisselkoers. Met het merk Chruch’s heeft de organisatie een forse omzet groei gerealiseerd van 19%. De resultaten van Car Shoe waren in lijn met de resultaten in het voorgaande jaar. In het persbericht worden hierover verder geen details gegeven.